Thursday 10 May 2012

Rancangan Pelajaran Harian Sains Tahun 4



 RANCANGAN PELAJARAN HARIAN SAINS TAHUN 4




 



Mata pelajaran

Science
Kelas
:
4 Delima
Tarikh
:
12 Mei 2012
Tempat
:
Makmal Komputer
Tajuk
:
The Earth And The Universe
Tema
:
Investigating The Earth And The Universe
Hasil Pembelajaran
:
Understanding the Solar System

1.  list the constituents of the Solar System.
2.  list the planets in the Solar System in a sequence.
3.  Give simple descriptions of planets in the Solar  System
4.  state that planets move around the Sun

Masa
:
60 minit
Pengetahuan Sedia Ada
:
Murid mengetahui kewujudan Bumi, bulan dan matahari.
Penerapan Nilai
:
  • Realising that science is a means to understand nature.
  • Being thankful to God
BBM
:
Video tentang Solar System,perisian MPowerpoint dan Mword.
Pendekatan

Pembelajaran Berpusatkan Murid.
Pembelajaran Berbantukan teknologi.
Pembelajaran Berasaskan otak.
Pembelajaran Berfikrah.

Langkah
Kandungan
Aktiviti P&P
Elemen Bestari

Set Induksi
(5 minit)
Pengenalan kepada tajuk ’Solar System’.
  • Guru menayangkan video pendek tentang ’The Solar System’.
  • Guru bersoal jawab dengan murid tentang video yang ditayangkan.
  • Cth:

1.What is the universe?
2.Where is our Solar System?

  • Guru mengedarkan borang idea, murid mengisi borang tersebut berdasarkan pengetahuan yang sedia ada berkaitan Solar System .




Langkah 1
(10 minit)
Penerangan tentang ’Solar System’ secara umum.
  • Guru menerangkan tentang planet-planet yang terdapat di dalam sistem solar dengan mengunakan persembahan PowerPoint.(ppt slide)

  • Guru menjuruskan pemikiran murid ke arah tajuk yang diajar melalui teknik penyoalan.



Langkah 2
(15 minit)
Perbincangan dan carian maklumat daripada internet tentang The Solar System.
  • Guru meminta murid berada dalam kumpulan masing-masing.
  • Setiap kumpulan perlu mencari maklumat dan gambar daripada internet yang berkaitan dengan planet-planet di dalam Sistem Suria.
  • Murid diminta mengklik ke alamat URL yang diberikan oleh guru untuk mencari maklumat tersebut.
  • Murid juga diminta untuk mencari maksud perkataan yang tidak difahami menggunakan ’online dictionary’.
  • Setiap maklumat yang diperolehi akan diisi ke dalam borang pengurusan grafik.


Langkah 3
(25 minit)
Penyediaan PowerPoint oleh murid.
  • Secara berkumpulan murid  menyediakan persembahan powerpoint tentang ciri-ciri planet yang terdapat di dalam Sistem Solar.
  • Setiap kumpulan akan diberikan satu tajuk untuk membuat tugasan ini.

Cth:
Kumpulan 1
Tajuk: Marikh
Murid di dalam kumpulan 1 dikehendaki menyediakan persembahan powerpoint berkaitan planet Marikh.

  • murid hanya melaksanakan aktiviti-aktiviti di dalam templat PowerPoint yang terdapat di atas  desktop murid.
  • Guru menyediakan fail sokongan untuk rujukan murid jika ada masalah capaian internet.

Penutup
(5 minit)
Rumusan P&P
  • Murid melengkapkan borang pengurusan grafik dan borang IDEA yang telah diedarkan di awal kelas.
  • Murid menyemak hasil kerja bersama guru.




No comments:

Post a Comment